کد مطلب:298720 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:258

عایشه و گروه او


ر. ك: مروج الذهب، جلد اول، ص 236 و تاریخ طبری، جلد چهارم، ص 1292، در این صفحات

آمده است: عایشه دختر ابوبكر بن ابی قحافه بود كه پیامبر اكرم صلی اللَّه علیه و آله پس

از درگذشت خدیجه، پس از سوده او را به عقد خود درآورد، در آن هنگام عایشه شش و به روایتی هفت

سال داشت، پس از هجرت پیامبر صلی اللَّه علیه و آله به مدینه، عایشه كه نه سال داشت با وی

ازدواج كرد. این تنها زن دوشیزه ای بود كه پیامبر به همسری برگزید. هنگام رحلت پیامبر

صلی اللَّه علیه و آله به قول خود عایشه هیجده ساله بود. او به سال پنجاه و هشتم هجرت در

حدود هفتاد سالگی در مدینه وفات یافت و ابو هریره بر او نماز خواند، بنا به وصیت خودش در

قبرستان بقیع در جوار سایر همسران پیامبر به خاك سپرده شد.

«ویحها لو استطاعت ما فعلت!!» (رسول خدا صلی اللَّه علیه و آله)

«وای بر او- عایشه- اگر از دستش می آمد چه ها كه می كرد» [1] .

دامنه جریانات فكری حاكم بر مدینه در اواخر عمر رسول خدا صلی اللَّه علیه و آله به خانه ی وی نیز نفوذ كرده بود، و زنان پیامبر به دو گروه تقسیم شده بودند كه آنرا از قول عایشه نقل می كنیم:

عایشه می گوید: زنان پیامبر خدا به دو گروه تقسیم میشدند گروهی پیرو عایشه، حفصه و صفیه و سوده بود و گروه دیگر از ام سلمه و سایر زنان رسول خدا


تشكیل می شد...

از حدیث چنین برمی آید كه حضرت فاطمه علیهاالسلام در گروه مخالف عایشه قرار داشت. [2] و پیامبر اكرم صلی اللَّه علیه و آله به این دلیل در اواخر عمرشان مجبور شدند كه مسائلی را از بعضی همسرانش مخفی كند.

عایشه را روحاً زنی بلند پرواز، جاه طلب، تندخو و حسود معرفی كرده اند. [3] .

و محمد بن عمر واقدی از ابوسلمه بن عبدالرحمن نقل می كند: كسی داناتر از عایشه به سنن رسول خدا و به فقه و شأن نزول آیات و احكام ارث نبود!! وی به استقلال در روزگار عمر و عثمان فتوا می داد. [4] .

علاقه شدید پیغمبرر به حضرت فاطمه و حضرت علی- علیهماالسلام- و فرزندان آنان، رشك و حسادت عایشه را برمی افروخت. [5] وی در خارج از خانه رسول خدا، سراسر زندگی خود را صرف حفظ منافع و مصالح و پیشرفت


یاران و پیروان خود و قبیله اش می كرد و در این مورد تعصب و علاقه ی شدید نشان می داد. او از سرسخت ترین طرفداران حكومت ابوبكر و عمر بود و پشتیبانی قوی برای گروه ابوبكر به شمار می رفت. [6] در مورد سیاسی دخالتی گسترده داشت و در برانگیختن احساسات له و علیه قدرتمند بود. [7] .

پیامبر اكرم از سوء تفاهمی كه میان عایشه و حضرت علی علیه السلام وجود داشت، بیمناك بود، و عایشه را از ورود به كارهای عمومی نهی می كرد، ولی عایشه این پند را نپذیرفت. و پس از پیامبر اكرم صلی اللَّه علیه و آله سرسختانه از خلافت ابوبكر كه حق علی علیه السلام را غصب كرده بود حمایت می كرد. حضرت علی علیه السلام او را متهم كرد كه كارگردان اصلی این صحنه سازی وی بوده است. [8] .

به هر حال از همان كاری كه پیامبر بیمناك بودند، عایشه به آن وارد شد و به مخالفان علی علیه السلام پیوست و به افشاندن نخستین، بذرهای فتنه در جهان اسلام كمك كرد. [9] و تا آنجا ادامه داد كه فرماندهی جنگ جمل علیه حضرت علی علیه السلام را بعهده داشت [10] و در حالیكه از دشمنان عثمان بود و نقش مهمی در برانگیختن مردم علیه او داشت و او را مخالف سنت رسول خدا معرفی می كرد، در زمان خلافت حضرت علی علیه السلام، به خونخواهی عثمان قیام نمود!! ام سلمه به


او خطاب كرد، پرده بر خود بدار و در خانه خویش آرام گیر. تو اگر كاری به كار این امت نداشته باشی، بهترین خدمت را در حق آنان انجام داده ای!! هیچیك از زنان پیامبر در جنگ جمل او را همراهی نكردند. [11] .

و امویان در دوران عثمان و خلافت حضرت علی علیه السلام از عایشه حداكثر استفاده را بردند.


[1] نقش عايشه در تاريخ اسلام، جلد اول، ص 73.

[2] ر. ك: صحيح بخاري، جلد سوم، باب هبه، ص 204، در اين صفحه آمده است: «حدثنا اسمعيل... عن عايشه رضي الله عنها- أن نساء رسول الله- صلي الله عليه و سلم- كُنَّ حِزبينِ فَحِزبٌ عايشةُ و حَفْصَةَ وَ صَفيَّةُ و سودةَ، والحزبُ الاخُر اُمّ سلمه و ساير نساء رسول الله صلي اللَّه عليه و آله...».

[3] ر. ك: نقش عايشه در تاريخ اسلام، جلد اول، ص 73.

[4] ر. ك: طبقات، جلد دوم، ص 449 و تذكرة الحافظ، جلد اول، ص 27 در اين صفحه آمده است: «... ما رايت احداً من الناس اعلم بالقرآن و لا بفريضه و لا به حلال و حرام، و لا بشعر و لا به حديث العرب و لاالنسب من عايشه رضي الله عنها». كسي را عالم تر از عايشه به قرآن و واجبات و حلال و حرام و شعر و حديث و علم نسب نديدم!!. آگاهي عايشه از مسئله ارث و علوم قرآني و فقه تا همان اندازه بود كه حديث جعلي ابوبكر را كه «پيامبران ميراث نمي گذارند» و اين بر خلاف نص صريح قرآن بود تصديق و حمايت نمود.

[5] ر. ك: نقش عايشه در تاريخ اسلام، جلد اول، ص 94.

[6] نقش عايشه در تاريخ اسلام، ص 106.

[7] نقش عايشه در تاريخ اسلام، ص 190.

[8] ر. ك: نقش عايشه در تاريخ اسلام، ص 102.

[9] ر. ك: مكه مكرمه مدينه منوره، تأليف امل اسين، ترجمه ي احمد آرام، انتشارات امير كبير، تهران، 1358، چاپ اول، ص 121.

[10] جهت، اطلاع بيشتر از جنگ جمل و نقش عايشه در آن رجوع شود به: اخبارالطوال، از صفحه ي 180 به بعد.

[11] ر. ك: نقش عايشه در تاريخ اسلام، جلد اول، ص 28.